Skip to content

Przeglądy techniczne jednostek pływających

Posiadamy upoważnienie od Dyrektora Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie do wykonywania przeglądów/inspekcji technicznych statków.

Od tego dnia przeprowadziliśmy już ponad 100 inspekcji na różnego rodzaju jednostkach od lodołamaczy po łodzie ratunkowe.

Pobierz zlecenie wykonania przeglądu technicznego

Procedura wykonania przeglądu technicznego jednostki pływającej żeglugi śródlądowej 2025

W celu wydania świadectwa zdolności żeglugowej albo uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej statek podlega przeglądowi technicznemu przeprowadzanemu przez upoważniony przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej podmiot. Przegląd techniczny obejmuje budowę statku, jego mechanizmy i urządzenia, wyposażenie pokładowej i wyposażenie wnętrz, dokumentację techniczną w formie prób, oględzin i analizy raportów, kart odbioru i kart pomiarowych, a w szczególności:

- oględziny zewnętrzne, polegające na obejrzeniu zewnętrznych, widocznych konstrukcji, mechanizmów i urządzeń, bez ich demontażu, w celu oceny ogólnego stanu technicznego jednostki.


- oględziny wewnętrzne w celu oceny stanu konstrukcji, sprawności urządzeń i mechanizmów w stanie rozmontowanym (w części lub całości) lub po obejrzeniu urządzeń od wewnątrz.

Na podstawie oględzin zewnętrznych i wewnętrznych podejmowana jest decyzja o zakresie tzw. analizy szczegółowej polegającej na wykonaniu badań, pomiarów i prób.

Armator statku jest, przede wszystkim, zobowiązany utrzymywać statek w stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo żeglugi. W celu uzyskania dokumentu bezpieczeństwa (świadectwa zdolności żeglugowej lub uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej) pisemnie zleca wykonanie przeglądu technicznego poświadczającego prawidłowość budowy statku i kompletność wyposażenia.

Na podstawie zlecenia, upoważniony podmiot sprawdza czy jednostka spełnia określone w uwarunkowaniach prawnych wymagania bezpieczeństwa w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, wyposażenia, właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza i ochrony przed hałasem.

Przed przystąpieniem do przeglądu technicznego weryfikowana jest dokumentacja statkowa. Następnie przeprowadzane są oględziny zewnętrzne i oględziny wewnętrzne, opisane w punkcie 5.

W kolejnym etapie sporządzana jest lista badań, pomiarów i prób do analizy szczegółowej. Analiza szczegółowa przeglądu technicznego obejmuje następujące zagadnienia:

– konstrukcja kadłuba,

– stateczność, niezatapialność, wolna burta,

– manewrowość jednostki,

– urządzenia pokładowe, w tym:

– urządzenia kotwiczne,

– urządzenia cumownicze,

– urządzenia holownicze,

– urządzenia sczepiające,

– urządzenia sterowe,

– urządzenia maszynowe,

– układy napędowe,

– zbiorniki paliwa, oleju i wody,

– zbiorniki ciśnieniowe,

– rurociągi,

– urządzenia elektryczne i automatyki,

– urządzenia nawigacyjne,

– instalacje ochrony ppoż.,

– urządzenia przeładunkowe i dźwigowe,

– instalacje zapobiegające zanieczyszczaniu środowiska i emisji hałasu.

Armator zleca wykonanie czynności kontrolnych zgodnie z listą badań, pomiarów i prób. Końcowym etapem przeglądu technicznego są próby w ruchu jednostki. Po analizie kompletnej dokumentacji jakościowej sporządzany jest protokół z przeglądu technicznego i wydawane jest orzeczenie z przeglądu technicznego.

Przegląd techniczny wykonywany jest przed upływem terminu ważności dokumentu bezpieczeństwa wydanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej. W orzeczeniu z przeglądu technicznego określany jest termin przeprowadzenia kolejnego przeglądu. Zgodnie z art. 34l. Ustawy o Żegludze Śródlądowej świadectwo zdolności żeglugowej lub uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na 5 lat w przypadku jednostek o napędzie mechanicznym lub na 10 lat w przypadku jednostki bez napędu mechanicznego.

PROKON INTERNATIONAL może wykonywać nadzór nad projektowaniem i budową nowych jednostek pływających, który obejmuje dodatkowo: zatwierdzanie dokumentacji technicznej, nadzór nad budową kadłuba, nadzór nad montażem pędników, urządzeń i wyposażenia, zatwierdzanie programu prób na uwięzi i prób w ruchu, próby na uwięzi oraz próby w ruchu.